UR storsatsar på skrivstyrka för högstadiet

Vi vill hjälpa elever på högstadiet att få skrivstyrka med serierna Skrivutmaningen och Skrivjouren – och en utmanande skrivtävling.

Många ungdomar känner sig obekväma med att uttrycka sig i skrift och vet inte vad som krävs för att förmedla rätt budskap och sin egen kunskap i mer formella sammanhang. Samtidigt ställer samhället höga krav på hur vi uttrycker oss när vi skriver. Det gör att det blir ett glapp mellan krav och förmåga. Vi kallar det skrivglappet. Men det finns ett sätt att överbrygga skrivglappet – att träna upp sin skrivstyrka. Därför storsatsar nu UR på att hjälpa elever på högstadiet att få skrivstyrka med serierna Skrivutmaningen och Skrivjouren – och en utmanande skrivtävling för årskurs 7.

Programmen finns på UR Play från 26 augusti, tävlingen börjar i mitten av oktober.

Hitta motivationen med Skrivutmaningen

I serien Skrivutmaningen (4 x 15 minuter) möter vi fyra ungdomar – Svea, Samuel, Julia och Jouvani som är med i varsitt avsnitt. De får i uppdrag att skriva varsin formell text till en verklig mottagare – en yrkesperson som skriver mycket i sitt jobb och där det är viktigt att kunna skriva formellt. De träffar en polis, en psykolog, en jurist och besöker en byggfirma. På vägen coachas de av läraren Maria Wiman och till slut får de även möta yrkespersonen och ta emot feedback på sina texter. Sveas skrivutmaning är att återge ett muntligt berättat vittnesmål i en objektiv text, Samuels att skriva en reklamation i form av en formell text. Julia ska skriva en riktigt bra jobbansökan och Jouvanis utmaning blir att jämföra två perspektiv på behandling av depression, nämligen KBT och medicinering i en resonerande text.

I programmen får ungdomarna tips för att underlätta skrivprocessen och vi går igenom olika språkligheter som ska hjälpa dem att skriva en funktionell text som hjälper dem på vägen. Oavsett om det är för att lyckas bättre i skolan eller ge ett bra första intryck i sommarjobbsansökan.

Syftet med serien är att motivera elever och ge insikt om vikten av att behärska formellt skrivande och att alla kan lära sig skriva. Dessutom handfasta tips för att förbättra sina texter.

Skrivjouren lär eleverna knepen vid vanliga skrivproblem

Skrivjouren består av nio korta konkreta klipp där vanliga skrivproblem får tydliga förklaringar och där vi visar hur man kan förbättra den egna skrivprocessen. Klippen förklarar grundläggande språkligheter, skrivprocesser och texttyper inom det formella skrivandet i skolan. Moment som eleverna ofta tycker är svåra. Allt från att skapa en röd tråd i texten, eller hur en skriver ett stycke till att känna till skillnaden mellan de och dem.

Skrivjourens avsnittstitlar:
1. Skriftspråk och talat språk
2. Huvudsatser och bisatser
3. Röd tråd
4. Stycken
5. Resonemang
6. Skriva nyanserat
7. Skriva objektivt
8. Källor och referatmarkörer
9. Variera meningar

Var med och tävla – utmana eleverna med Clara Henry, Johanna Frändén och Nadim Ghazale

Skrivandet ska kännas verkligt, man vill skriva om något som intresserar en och helst vill man skriva för en verklig mottagare. Det sa både lärare och elever på högstadiet när vi intervjuade dem om skrivande. Därför lanserar vi i mitten av oktober tävlingen ”Tio sätt att träna skrivstyrka” – som är precis vad den heter. 10 roliga, spännande och utmanande skrivövningar där eleverna bland annat får hjälpa författaren och programledaren Clara Henry, sportjournalisten Johanna Frändén och polisen Nadim Ghazale med olika texter.

Första pris är ett inspirerande besök av trion på vinnande skola.

Håll utkik efter mer information! Vill du vara säker på att inte missa tävlingen? Börja prenumerera på UR:s nyhetsbrev för lärare årskurs 7-9 eller följ oss i sociala medier. Tävlingen avslutas i december.

Fler artiklar